Dzieci przeżywają teraz, podobnie jak my, trudne momenty. Doświadczają całej gamy emocji: od strachu, niepewności, stresu, zdenerwowania, przez znudzenie, zniecierpliwienie, nadmiar niewykorzystanej energii, po tęsknotę za rówieśnikami, szkołą, normalnością, rozrywkami dnia codziennego jak kino, czy beztroska zabawa z kolegami.
Jest ciężko. Wszyscy zadajemy sobie pytanie: kiedy to się skończy?
Na to pytanie niestety w tej chwili nikt nie udzieli nam jednoznacznej odpowiedzi. Możemy jednak coś zrobić.
Wiem, że problemem starszych dzieci (i dorosłych oczywiście też) w utrzymaniu koncentracji jest przeszkadzacz w postaci internetu. Social media, strony internetowe, serwisy filmowe, czaty ze znajomymi – to wszystko bardzo dekoncentruje. Zerkamy tam dosłownie na chwilę i przepadamy tracąc poczucie rzeczywistości. Są jednak aplikacje, takie jak na przykład Forest App – można zainstalować na telefon czy komputer, które uniemożliwiają nam korzystanie z innych aplikacji na wybrany czas. Motywacją w tej akurat apce jest to, że sadzimy drzewo, a ono rośnie w wyznaczonym przez nas czasie, w którym nie rozpraszamy się korzystając z sieci (apki, które są nam niezbędne do pracy takie jak na przykład kalkulator czy tłumacz, możemy wrzucić na białą listę i korzystać z nich normalnie). Aby przerwać blokadę musimy zabić drzewo, a tego przecież nikt nie chce W czasie korzystania z apki zbieramy monety, za które możemy kupować dodatkowe drzewa i krzewy. Zdobywamy też odznaki i takie tam. Fajna sprawa. Każdy musi znaleźć swój sposób na efektywną naukę.
Bez względu na to czy masz w domu jedno dziecko w zdalnym nauczaniu, czy kilkoro dzieci, słuchawki dają komfort i pomagają się skupić. Kiedy do uczącego się dziecka nie dobiegają inne głosy, odgłosy domu i ulicy dużo łatwiej mu się skoncentrować na lekcji. Takie słuchawki można kupić już od kilkudziesięciu złotych – nie jest to więc duży wydatek, a korzyści ogromne.
Nie chodzi tu tylko o zapoznanie się z planem lekcji czy terminarzem sprawdzianów. Chodzi o to, by uczyć dziecko obowiązkowości. Na przykład: nastawianie budzika na określoną godzinę, codzienne sprawdzanie poczty w dzienniku elektronicznym przez dziecko, pamiętanie o lekturach, łączenie się z nauczycielem i klasą o wyznaczonych porach. Trzeba to oczywiście dyskretnie kontrolować, ale naprawdę większość dzieci świetnie radzi sobie z wyznaczonymi zadaniami, jeśli czuje się za nie odpowiedzialna. Nie róbmy wszystkiego za dziecko. Ono naprawdę da sobie radę, gdy mu zaufamy. A że czasem będą jakieś potknięcia, trudno. Nie od razu Rzym zbudowano. Ważne, by zaczęło ono funkcjonować choć w pewnym zakresie bez naszego udziału
Codziennie sprawdzaj dziennik elektroniczny (jeśli nie masz aplikacji w telefonie, która powiadamia Cię o każdej zmianie). Weź pod uwagę, że nauczyciele też mają czasem problemy techniczne, zdarza im się zrobić błąd, wpisać coś źle do dziennika. Większość rzeczy można wyjaśnić przy odrobinie dobrej woli. Wiem, że teraz wszyscy są podenerwowani, emocje czasem biorą górę nad rozsądkiem, ale starajmy się. Jeśli masz jakieś sugestie czy propozycje dotyczące funkcjonowania zdalnej nauki dziecka spróbuj przedstawić je nauczycielowi. Bądźmy dla siebie życzliwsi. Współpraca – słowo klucz. Z korzyścią dla dzieci.
Według Amerykańskiej Akademii Medycyny Snu dzieci powinny spać:
6-12 lat: 9-12 godzin na dobę
13-18 lat: 8-10 godzin na dobę
Najlepiej na świeżym powietrzu, ale jak wiadomo z tym bywa różnie. Dzieci potrzebują aktywności ruchowej. Niekoniecznie zorganizowanych zajęć sportowych, ale również spontanicznych zabaw ruchowych, biegania, spacerów, jazdy na rowerze, hulajnodze, gry w piłkę czy swobodnych „wyszalejek”. Ruch jest niezwykle istotnym elementem uwalniania emocji dziecka w czasie zdalnego nauczania. Zawsze jest jakaś możliwość, by dziecko się ruszało.
Zdalne nauczanie, siedzenie w domu sprzyja nadmiernemu spożyciu kalorii, podjadaniu i tyciu. I niestety nie dotyczy to tylko nas – dorosłych. Dbanie o odpowiednie paliwo dla mózgu dziecka, zapewnienie mu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, odpowiedniej ilości płynów, porcja witamin i minerałów w postaci warzyw i owoców to nasza działka. I pielęgnujmy ją, bo zaniedbania na tym polu dadzą opłakane efekty. Kłopoty z koncentracją, słaba odporność, otyłość, a nawet cukrzyca typu drugiego – to może spotkać Twoje dziecko, jeśli nie będziesz przywiązywać wagi do sposobu jego odżywiania
Wiem, że to trudne. Weź pod uwagę, że Twoje dziecko może nie odnajdować się z zdalnej edukacji tak dobrze jak w szkole. Może na przykład dostawać gorsze oceny i wzbudzić tym Twój niepokój. Pamiętaj, że zadania wykonywane w ramach nauki szkolnej mają służyć dziecku, a nie dziecko ma służyć zadaniom. Upewnij się, że Twoje dziecko potrafi zapytać nauczyciela lub Ciebie, kiedy ma jakiś problem, poprosić o pomoc. Nawarstwione zaległości ciężko się potem nadrabia
Dzieci są bardzo dobrymi obserwatorami. Słyszą, widzą, czują i przeżywają. Jest im znacznie łatwiej, gdy mogą otwarcie z nami rozmawiać. Zamiast: co dziś robiliście na zajęciach? zapytaj: co czujesz? Dlaczego tak czujesz? Problemy nazwane rozwiązuje się dużo łatwiej. Jedne dzieci nie mają większego problemu z dostosowaniem się do obecnych warunków, inne przeżywają to bardzo mocno. Wiele zależy od sytuacji w domu, od etapu rozwoju, od strat, które odczuwają na przykład nastolatki w tej chwili. Niektórym jest naprawdę ciężko. Wiele dzieci ma wrażenie, że wszyscy wokół tylko od nich wymagają, zakazują, zabraniają. Nie mogą swobodnie wychodzić z domu, martwią się o swoje egzaminy, borykają się z samotnością, dojrzewaniem, brakiem akceptacji – cała masa trosk. Bądźmy dla nich wsparciem. Mają prawo czuć się sfrustrowani, rozgoryczeni, rozczarowani – większość z nas dorosłych czuje się przecież podobnie.
Podlaski Oddział Wojewódzki NFZ zawarł już 12 umów z ośrodkami środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej na udzielanie świadczeń w ramach nowego systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, który w ubiegłym roku wprowadziło Ministerstwo Zdrowia. Są to placówki bezpłatne, które przyjmują młodych pacjentów i ich rodziców bez skierowania.
Nowy model ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
…czyli: ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej (I poziom referencyjny) to placówki zatrudniające specjalistów – psychologów, psychoterapeutów i terapeutów środowiskowych.
Fachową pomoc znajdą tu dzieci i młodzież do 18 r.ż., u których wystąpiły niepokojące objawy związane z problemami psychicznymi oraz zaburzeniami emocjonalnymi. Do ośrodka nie jest wymagane skierowanie.
Założeniem nowego systemu ochrony zdrowia psychicznego najmłodszych jest to, by dzieci i młodzież były w pierwszej kolejności diagnozowane jak najbliżej miejsca zamieszkania – w środowisku, w którym funkcjonują na co dzień. A więc w środowisku dziecka mają być dostępni specjaliści zapewniający efektywną opiekę: psycholog, psychoterapeuta, terapeuta środowiskowy. Opieką zostaną objęte najmłodsze dzieci jeszcze przed rozpoczęciem nauki szkolnej, jak również realizujące obowiązek szkolny oraz młodzież ucząca się w szkołach ponadpodstawowych.
W ramach pomocy oferowanej w ośrodkach można skorzystać z następujących świadczeń:
porada psychologiczna diagnostyczna
porada psychologiczna
sesja psychoterapii indywidualnej
sesja psychoterapii rodzinnej
sesja psychoterapii grupowej
sesja wsparcia psychospołecznego
wizyta, porada domowa lub środowiskowa
Podopieczni otrzymają wsparcie psychologiczne w domu i w szkole. Współpraca ośrodka z rodzinami i placówkami oświatowymi jest kluczowa, ponieważ umożliwia prowadzenie skutecznej i skoordynowanej terapii.
Realizacja świadczeń przez poradnie psychologiczne dla dzieci i młodzieży
Obecnie, ze względu na sytuację epidemiczną, pomoc udzielana jest przede wszystkim w poradni, a w sytuacji uzasadnionej, również za pomocą narzędzi teleinformatycznych. O ile pozwolą na to warunki epidemiczne, w przyszłości praca ośrodków docelowo będzie oparta na pracy środowiskowej – przede wszystkim na współpracy z rodziną pacjenta oraz jego środowiskiem szkolnym. Z tego powodu zalecany jest wybór ośrodka jak najbliżej miejsca zamieszkania. Docelowo ma powstać sieć poradni psychologiczno-psychoterapeutycznych, co najmniej po jednej w powiecie – to podstawa nowego modelu opieki dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zdrowia psychicznego. Poradnie te mają stanowić pierwszy poziom pomocy, którego dotychczas brakowało. Drugi poziom to poradnie, w których będzie już dostępna pomoc psychiatryczna, oparty o istniejące już poradnie w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Z kolei trzeci poziom to oddziały i szpitale psychiatryczne dla dzieci. Chodzi o to, aby pomoc była udzielona na jak najwcześniejszym etapie i można było zapobiec zaostrzeniom oraz ograniczyć leczenie na oddziałach szpitalnych.
Mimo trudnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19, już 12 ośrodków z województwa podlaskiego rozpoczęło działalność i udziela pomocy zgłaszającym się pacjentom i ich rodzinom.
Zdarza się, że w pewnym momencie naszego życia stwierdzamy, że trudności i problemy, które nas spotykają są ponad miarę naszych sił, że nie jesteśmy w stanie sobie z nimi poradzić. Czasem nie dajemy sobie rady z mętlikiem w naszych głowach, nie potrafimy ułożyć sobie satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi, mamy obniżony nastrój, nic nas nie cieszy, mamy problemy w pracy i w życiu rodzinnym, jesteśmy ciągle zestresowani. Mamy poczucie piętrzących się trudności, towarzyszącego nieustannie lęku czy zmęczenia, co odbija się na naszym funkcjonowaniu w wielu dziedzinach życia, niejednokrotnie bardzo je utrudniając.
Jest to moment, który wiele osób lekceważy licząc, że „jakoś się ułoży”, albo Ci bardziej odważni, zwraca się o pomoc do rodziny czy przyjaciół. Często jednak doświadczamy, takich kryzysów z którymi trudno jest sobie poradzić samemu, a bliscy mimo szczerych chęci nie są wstanie nam pomóc. W takich sytuacjach najlepszym rozwiązaniem jest zwrócenie się o pomoc do osób zawodowo zajmujących się pracą z ludźmi w trudnych dla nich okresach, specjalistów w dziedzinie pomocy psychologicznej, czyli do psychologa lub psychoterapeuty.
Niestety korzystanie z pomocy psychologicznej w naszym kraju wciąż jeszcze obarczone jest piętnem, choć ta sytuacja na pewno zmienia się na lepsze, szczególnie w dużych miastach. Coraz bardziej powszechny dostęp do ośrodków psychoterapeutycznych, kampanie społeczne na rzecz promocji zdrowia psychicznego i poprawy jakości życia wpływają, że nasza świadomość w tym obszarze zmienia się. Warto szerzyć i udostępniać informacje o miejscach w których w trudnych sytuacjach i momentach życiowych można szukać dla siebie pomocy i że warto o taką pomoc prosić.
Aby znaleźć pomoc psychologiczną w swojej okolicy kliknij na poniższy link, następnie wpisz miejscowość lub województwo w którym mieszkasz oraz rodzaj problemu, z którym się borykasz, a pojawią się ośrodki pomocowe z danego regionu.
www.porozumienie.niebieskalinia.pl
Do poradni zdrowia psychicznego można zgłosić się w celu odbycia konsultacji z psychologiem lub psychiatrą. Często są one przy szpitalach. W pilnych przypadkach zapewniają przyjęcie przez lekarza w chwili zgłoszenia. Wystarczy ubezpieczenie w NFZ. Czy się zajmują?
Diagnostyka zaburzeń psychicznych
Leczenie nerwic, depresji, psychoz, zaburzeń odżywiania, zaburzeń osobowości i organicznych zaburzeń psychicznych
Interwencje kryzysowe – pomoc psychologiczna w nagłych, trudnych sytuacjach osobistych i zawodowych (interwencja kryzysowa, psychoterapia indywidualna oraz małżeńska i rodzinna)
Leczenie zaburzeń stresowych pourazowych i zaburzeń adaptacyjnych
Sesja psychoterapii indywidualnej oraz grupowej
Sekretariat oraz Dyrekcja