Egzamin ósmoklasisty

z języka polskiego, matematyki i języka obcego

odbędzie się w dniach

14, 15, 16 maja 2024 r.

o godzinie 9.00

Termin ogłoszenia wyników egzaminu, 

przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji oraz

 wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji – 3 lipca 2024

Jak pomóc uczniom pokonać stres przed egzaminem ósmoklasisty

Rozmowy z uczniami pozwolą im lepiej poznać samych siebie, uświadomić sobie nie tylko własne obawy, lecz także oczekiwania. Kiedy znane jest źródło stresu i napięcia, łatwiej sobie z nimi poradzić. Wystarczy postawić na trzy istotne elementy:

  1. atmosferę akceptacji

     

    Tylko dzięki niej uczniowie zaczną mocniej wierzyć w siebie i swoje możliwości, utwierdzą się także w przekonaniu, że rodzice i nauczyciele będą z nich dumni niezależnie od tego, czy zdadzą egzamin dobrze, czy słabiej – przecież gorszy wynik każdemu może się zdarzyć. Warto zadbać o spokój towarzyszący nauce, podkreślać mocne strony uczniów i zachęcać ich do pracy.

  2. aktywność fizyczną

     

    Pozwala ona szybko rozładować napięcie i uwolnić emocje, w tym także stres. Dlatego też powinna stać się ważnym elementem dnia. Niezbędne są lekcje WF-u, a także aktywności podejmowane przez uczniów po powrocie do domu.

  3. ćwiczenia oddechowe

     

    Warto nauczyć uczniów, jak oddychać w chwili wielkiego napięcia, by się rozluźnić i opanować stres w czasie egzaminu (więcej informacji na ten temat w następnym akapicie).

Jak wspierać uczniów w szkole – warsztaty oddechowe i nie tylko

Przed egzaminem ósmoklasisty warto z pomocą szkolnego psychologa zorganizować warsztaty, które przygotują uczniów do tego, jak radzić sobie ze stresem w czasie egzaminu:

  • warsztaty poświęcone nauce oddychania

     

    Gdy uczniowie odczuwają lęk, oddychają płytko i szybko, a wówczas ich układ nerwowy jest niedotleniony. To skutkuje zaburzeniami koncentracji, zmęczeniem, uczuciem niepokoju, a czasem paniki. Prawidłowe oddychanie polega na długim wdechu, zatrzymaniu powietrza i długim wydechu. Zwłaszcza ten ostatni element ma duże znaczenie, ponieważ pobudza przywspółczulny układ nerwowy odpowiedzialny za obniżenie napięcia i stan wyciszenia. Kilka takich oddechów pozwoli pokonać stres w czasie egzaminu. Z pewnością psycholog zaproponuje uczniom konkretne ćwiczenia.
  • warsztaty, podczas których uczniowie będą tworzyć czarne scenariusze egzaminu ósmoklasisty

     

    Podczas warsztatów uczniowie będą wyobrażać sobie, co w dniu egzaminu może pójść nie tak, i szukać rozwiązań pozwalających radzić sobie ze stresem, np. z nagłą pustką w głowie, uczuciem paniki czy dekoncentracją. 

Jak pomóc uczniom pokonać stres przed egzaminem ósmoklasisty – zamiast podsumowania

Radzenie sobie ze stresem jest łatwiejsze, jeśli cieszymy się dobrą kondycją psychiczną i fizyczną. Co to znaczy? Amerykański neuropsychiatra John B. Arden stworzył model zdrowia psychicznego nazywany SEEDS (z angielskiego ziarna). Akronim tworzą pierwsze litery pięciu wyrazów określających podstawowe zasady zdrowego funkcjonowania każdego człowieka:

  • social support – wsparcie społeczne, czyli relacje, jakie tworzymy z bliskimi osobami; ich obecność i wsparcie ma związek z konkretnymi reakcjami fizjologicznymi, które zachodzą w naszym ciele, m.in. podniesieniem poziomu oksytocyny (hormonu działającego antystresowo) i obniżeniem poziomu kortyzolu (hormonu stresu); z tego względu jakość relacji ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy
  • exercises – aktywność fizyczna
  • education – nauka, rozumiana jako nie tylko przygotowanie do egzaminu, lecz także rozwijanie swoich pasji
  • dieta – odżywianie; istnieje bezpośredni związek miedzy tym, co jemy, a naszą zdolnością przyswajania wiadomości: cukier czy żywność typu fast food nie sprzyjają nauce, warto postawić na warzywa bogate w witaminy
  • sleep – sen; młodzi ludzie powinni spać 7–8 godzin na dobę.
  • źródło
Skip to content