Facebook

Klasy V na zajęciach Mobilnych Laboratoriów Przyszłości

Mobilne Laboratoria Przyszłości realizowane są przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech.

Edukatorzy tworzą na miejscu przestrzeń do zabawy i eksperymentów, do kreatywnego myślenia i szukania konstruktywnych rozwiązań. Uczą pracy zespołowej i odkrywania szkolnych supermocy, czyli naturalnych predyspozycji i talentów uczniów. Dla jednych będą to pomysły na automatyzację, dla innych zbudowanie robota, dla innych jeszcze nauka podstaw programowania. Podczas lekcji edukatorzy będą rozwijać zainteresowania umiejętnościami, które pozwolą uczniom wykorzystać technologię w sposób zgodny z predyspozycjami uczniów. Przeniesienie się w wirtualną rzeczywistość czy kręcenie filmu za pomocą najnowocześniejszej kamery to marzenia wielu młodych ludzi. Teraz – aby je spełnić – wystarczy chodzić do szkoły. 

Tworzą także przestrzeń do rozwoju dla nauczycieli, ponieważ edukatorzy pracują na sprzęcie (takim jak drukarki 3D, roboty, czy mikrokontrolery), które szkoły niedawno zakupiły w ramach dotacji z projektu Laboratoria Przyszłości. Udział w warsztatach to okazja do eksperymentowania z technologią i rozwoju zawodowego. Edukatorzy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości zaproponują koncepcję modułów edukacyjnych do powtarzania z uczniami podczas lekcji lub dalszego ich rozwijania.

Zajęcia pokazowe dotyczą następujących bloków tematycznych:

DRUK 3D

Wprowadzenie w świat druku 3D na przykładzie drukarki filamentowej (posiadanej przez prawie wszystkie szkoły w Polsce – dzięki programowi Laboratoria Przyszłości). Młodzież w ciągu 1 godziny lekcyjnej zapozna się z budową drukarki, własnościami wydruków oraz typami materiałów, z których można drukować. Ponadto w ramach ćwiczenia uczeń/uczniowie przygotują będą wprowadzać drobne modyfikacje w przygotowanym projekcie, aby następnie przesłać projekt do drukarki w celu wydrukowania finalnego efektu swojej pracy. 

JAK WIDZI KOMPUTER?

Wprowadzenie w świat rozpoznawania obrazu na przykładzie prostego programu do rozpoznawania gestów. Młodzież w ciągu 45 minut zapozna się z zagadnieniami związanymi z rozpoznawaniem obrazów oraz zasadami wykrywania kształtów z użyciem sieci neuronowej. Ćwiczenie to będzie stanowić wprowadzenie w świat tzw. “Sztucznej Inteligencji”.

MIKROKONTROLERY

Automat do podlewania roślin. Uczniowie obserwują, jak przy pomocy prostego mikrokontrolera powstaje narzędzie do podlewania roślin, które można wykonać w każdym domu (przy współpracy rodzica i dziecka). Automat decyduje o momencie rozpoczęcia podlewania na bazie odczytów z czujników wilgotności (jeżeli roślina ma za sucho, następuje podlewanie aż do momentu, gdy ziemia uzyska odpowiednią wilgotność). Do automatu dostarczana jest aplikacja mobilna z możliwością sterowania wszystkimi parametrami wraz z ich wizualizacją.

GOGLE VR

Mobilne Laboratoria Przyszłości wyposażone w zestawy okularów Class VR pozwalają na realizację podstawy programowej z wielu przedmiotów. 14 modułów dydaktycznych, m.in. biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, technologia, ponad tysiące wizualizacji i modeli 3D do zastosowania w szerokim zakresie tematycznym. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z gotowych zasobów i tworzenia własnych projektów lekcji. System Class VR to nowy wymiar nauczania interdyscyplinarnego.

LEGO EDUCATION SPIKE

Od łatwych lekcji początkowych do nieograniczonych, kreatywnych projektów – LEGO Education SPIKE rozwija umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów u wszystkich uczniów, bez względu na ich dotychczasowy poziom wiedzy. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM, rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia.

ROBOTY PHOTON

Przygoda z Photonem to wprowadzenie w świat technologii i programowania. Zajęcia łączą ze sobą naukę oraz zabawę. Podczas zajęć uczniowie rozwijają kreatywność oraz zdolność logicznego myślenia. Poziomy trudności są w pełni dostosowane do grupy wiekowej. Uczniowie dowiedzą się, jak działa robot oraz wczują się w rolę młodych programistów. Photon jest wyposażony w świecące diody, głośnik i szereg czujników. Dzięki temu daje on możliwość zaprogramowania jazdy i reagowania na określone bodźce.

Skip to content